Waarom acute incident response de eerste hulp van cybersecurity is

Preventie is een goed uitgangspunt, maar niet altijd makkelijk te realiseren. We weten allemaal hoe het kan zijn. Niemand wil op de eerste hulp belanden met acute hartproblemen, maar gezondheidsproblemen voorkomen door voldoende te bewegen, op je eten te letten en stress te verminderen is makkelijker gezegd dan gedaan.

Een Cyber Security Incident Response Team is de eerste hulp van cybersecurity. Je hebt de eerste hulp liever niet nodig, maar als er iets erg gebeurt, kunnen de doktoren en specialisten van de eerste hulp je leven redden. Je hebt ook liever geen acute incident response nodig, maar als een cybersecurity incident plaatsvindt, ben je blij dat je een team klaar hebt staan.

Recente wetgevingen en frameworks benadrukken het grote belang van incident response in het cybersecurity landschap. De Europese NIS2-richtlijn bijvoorbeeld pleit krachtig voor de implementatie van een incident response plan en een Cybersecurity Incident Response Team (CSIRT) dat in staat is snel te reageren op ernstige bedreigingen.

Het is belangrijk om stil te staan bij het feit dat, hoewel incident response cruciaal is in de nasleep van een inbreuk op de beveiliging of datalek, de primaire focus altijd op preventie moet liggen. Een solide cybersecuritystrategie, met de nadruk op preventie, zorgt ervoor dat je CSIRT bijna nooit in actie hoeft te komen, omdat de meeste bedreigingen al in hun kielzog worden gestopt.

Vergelijk het met het goed zorgen voor je eigen gezondheid, dit zou onverwachte bezoeken aan de eerste hulp moeten voorkomen.

De zes manieren waarop de Zero Trust strategie ervoor zorgt dat kritieke incident response bijna nooit nodig is

Zero Trust is een cybersecuritystrategie gericht op het voorkomen van datalekken. Dit gebeurt door de noodzaak van digitaal ‘vertrouwen’ weg te nemen, en de richtlijn van ‘never trust, always verify’ aan te houden.

Maar hoe neem je de noodzaak van digitaal ‘vertrouwen’ dan weg? Laten we kijken naar de zes manieren waarop Zero Trust zich richt op preventie en de noodzaak van een CSIRT sterk vermindert.

  1. Protect Surfaces: De eerste van de vijf stappen om Zero Trust te implementeren is het bepalen van protect surfaces. Protect surfaces zijn microsegmenten binnen je architectuur. Door deze segmenten te isoleren en strikte toegangsregels per protect surface in te stellen, beperkt Zero Trust beweging van het ene protect surface naar het andere. Hierdoor neemt de kans dat een inbreuk zich door het netwerk kan verspreiden, sterk af.

  2. Identiteitsgerichte Security: Het verifiëren van user- en device ID is een fundamenteel aspect van Zero Trust, omdat het ongeautoriseerde toegang voorkomt en de kans op een security incident verlaagt. Zo is de kans dat de tussenkomst van een CSIRT nodig is veel lager.

  3. Proactieve Threat Prevention: Zero Trust maakt gebruik van voortdurende monitoring en analyse, waardoor potentiële bedreigingen vroegtijdig kunnen worden gedetecteerd, voordat ze escaleren. Door te voorkomen in plaats van te genezen, is uitgebreide incident response minder vaak nodig.

  4. Least Privilege Access: Zero Trust werkt met het principe van ‘least privilege’, waarbij toegangsrechten van gebruikers zo veel mogelijk worden beperkt. Dit zorgt ervoor dat de kans op een inbreuk of datalek vele malen kleiner is. Werknemers hebben alleen toegang tot de bestanden op de servers die ze daadwerkelijk nodig hebben om hun werk te doen, en niet tot andere bestanden of gebieden op de servers.

  5. Voortdurende Authenticatie: Zero Trust gaat verder dan traditionele authenticatiemethoden door adaptieve en context-bewuste authenticatie te implementeren. Hierdoor wordt de algehele security verbeterd en het risico op ongeautoriseerde toegang verkleind.

  6. Geautomatiseerde Incident Response: Met geautomatiseerde incident response processen stroomlijnt Zero Trust de identificatie en oplossing van security incidenten. Dit zorgt ervoor dat je minder afhankelijk bent van handwerk, de responstijd gaat omhoog, en de potentiële werklast voor een CSIRT wordt verminderd.

Dit wil niet zeggen dat acute incident response overbodig is

Zoals we hierboven hebben laten zien, draait Zero Trust om het voorkomen van incidenten en datalekken voordat ze uit de hand lopen. Maar dat betekent niet dat incident response niet nodig is; het betekent alleen dat je ervoor kunt zorgen dat je CSIRT niet zo vaak hoeft in te grijpen. Zie het als het hebben van een securityteam dat zo goed is in het in de kiem smoren van problemen, dat ze niet voortdurend op high alert hoeven te zijn.

Door een Zero Trust strategie te implementeren, zorg je ervoor dat 99,999% van alle bedreigingen wordt voorkomen door automatisering, zodat je CSIRT zich kan richten op de meest ernstige bedreigingen, de 0,001%.

Om terug te komen op de eerste hulp metafoor: het feit dat mensen over het algemeen goed voor hun gezondheid zorgen, betekent niet dat niemand ooit op de eerste hulp terecht komt. Als er toch een noodgeval is, ben je blij dat je een deskundig team hebt dat klaar staat om het op te lossen.

Incident response services & csirt

Bij een ernstig cybersecurity incident, waarbij een snelle en effectieve reactie cruciaal is, kun je niet zonder een Cyber Security Incident Response Team (CSIRT).

Voor meer informatie over onze CSIRT services:

Cybersecurity Incident response brochure
Download